POLKU

Pohjoisen Luontokuvaajat ry

Vesa Vainionpää 1.5.2012

Hiihtoretki Käsivarren maisemissa

Olin jo kolmannen kerran viikolla 16. vaimoni Raijan kanssa hiihtoretkellä Käsivarren maisemissa.  Retki on suuntautunut joka kerta Kilpisjärveltä kohti Haltitunturia.  Meidän kunnolla tuohon reissuun tarvitaan vähintään viisi hiihtopäivää.  Tälläkin kertaa lähdimme liikkeelle Kilpisjärveltä maanantaina aamupäivästä ja olimme takaisin perjantaina n. klo 18 aikoihin.  Meillä oli kyllä vielä varattuna yksi yö maastoon. mutta  hyvä sää ja ajatus saunasta sekä kylmästä kaljasta siivitti meidät Kilpisjärvelle asti.  Hiihtomatkaa viimeiselle päivälle tuli kaikkiaan n 30 km, aikaa tuohon meni 8-9 tuntia.  Menomatka on nousuvoittoinen joten kotiinpäin pääsee välillä vähän helpomalla.

Suksina meillä on noilla reisulla ollut teräskanttiset tunturisukset.  Tavarat kulkevat yhdessä ahkiossa ja toisella on selässä päiväreppu, josta helposti matkan varella saa juotavaa ja evästä.  Tavaran määrä lisääntyy , jos liikkuu autiotupien varassa.  Sillon tarvitsee hieman enemmän makuutarpeita, sillä autiotuvan puolella ei ole patjoja, peittoja eikä tyynyjä.

Tuo reitti Kilpisjärveltä Haltille seurailee kelkkauraa ja on hyvin merkitty.  Varaus- ja autiotupia on n. 10 km välein. Matka Haltille ja takaisin on yhteensä n. 100 km.  Matkanopeus ahikon kanssa on n 3-4 km tunnissa.  Keväsin liikkujia on runsaasti ja tupien kapasiteetti on hyvin rajoitettu.  Pienimpään varaustupaan mahtuu 10 henkilöä ja suurinpaan 14 henkilöä.  Jo nyt pystyy varaamaan paikkoja ensi vuodeksi.  Suoralla reitillä on viisi tupaa: Saarijärvi, Kuonjarjoki, Meekonjärvi, Pihtsusjärvi ja Halti.  Yöpaikka tuvassa maksoi 10 eur/nukkuja.  Lisätietoja reiteistä ja tuvista Luontoo.fi sivuilta.

Tarinaa lisää kuvien yhteydessä, tervetuloa hiihtoretkelle mukaan.

Ma 16.4. Ensimmäinen taukopaikka, Saarijärven varaus- ja autiotupa.  Matkaa Kilpisjärveltä n. 12 km.  Toki tuohonkin mennessä mahtuu jo useampi juomatauko.  Tässä on hyvä pitää kunnon tauko, sillä etappi seuraavalle tuvalle on aika nousuvoittoinen.

Ma-ti 16.-17.4. Ensimmäinen yö Kuonjarjoen varaustuvassa.  Matkaa Kilpisjärveltä n. 20 km.  Samassa rakennuksessa myös autiotupa.  Toisen päivän aamuna vaimo pakkauspuuhissa tuvan portailla.

Ti 17.4. Tauolla Meekonjärven autiotuvalla, taustalla Meekonpahta (korppien kotikallio). Matkaa Kilpisjärveltä n 30 km.

Taukoa voi sään salliessa pitää myös kivellä istuen...

tai ensimmäsillä kevätauringon kuivaamilla pälvipaikoilla.  Kuuman juotavan ja välipalojen lomassa voi samalla nappailla taidekuvia....

Ti-ke 17.-18.4. Toinen yö vietetiin Pihtsusjärven varaustuvassa.  Autiotupa samassa rakennuksessa. Matkaa Kilpisjärveltä n 40 km.

Ke-to 18.-19.4. Kolmas yö nukuttiin Haltin varaustuvassa.  Autiotupa samassa rakennuksessa.  Matkaa Kilpisjärveltä n. 50 km.  Halti (1324 m) kohoaa tuvan ja puuvajan välissä.  Tällä kertaa pidimme kunnon taukoa näissä maisemissa, emmekä nouseet Haltin päälle ollenkaan.   Kantapäät oli jo tuossa vaiheessa rakoilla ja muutenkin kunnon lepotauko teki hyvää.  Pakottavaa tarvetta nousulle ei ollut, koska kertaalleen olemme sinne suksilla nouseet.

To 19.4. Neljäntenä päivänä lähdettiin aamupäivällä paluumatkalle.  Taukoa pidetiin Pihtsusjärven tuvalla ja sitä jatkettiin matkaa Meekonjärvelle.  Matkalla poikkesimme tunturituttujen, Matin ja Pirjon, opastuksella viralliselta reitiltä.  Reitin varrella pidimme taukoa upeissa maisemissa virtaavan veden ääressä.  Koskikara näytti myöskin löytäneen tuon paikan.  Toinenkin siinä näytti lentelevän, ilmeisesti pariskunta oli löytänyt paikan kodikseen.  Muita lintu- ja eläin havaintoja koko matkan aikana: riekko, korppi, pulmunen ja kettu.

To-pe 19.-20.4. Neljäs yö nukuttiin Meekonjärven varaustuvassa.  Oli harvinaisen väljää, tupaan mahtuu nukkumaan 10 henkilöä ja tällä kertaa yöpymässä oli vain neljä henkilöä.  Tuvan takana on Saivaara (830 m),  jonka huipulla on Urho Kekkosen muistolaatta.  Huipulle pääsee nousemaan kohtuullisen helposti, kun hiihtää ensin tuvalta vaaran taakse ja nousee kävellen kapeaa harjanettaa pitkin ylös.

Pe 20.4. Saivaara aamuauringossa.

Joissakin tapauksissa juomavesi on kaukana sekä syvällä ja joskus se on ihan vieressä... Isossa kuvassa näkymä Haltin tuvan pihalta vesipaikalle ja pikku kuvassa allekirjoittanut nauttii taukopaikalla raikasta purovettä.

Matkan varrella vastaan voi hiihtäjien lisäksi tulla moottorikelkkoja, koiravaljakoita, "potkurimummoja" sekä maastopyöräilijöitä.